3+4 MAATSCHAPPIJ- EN WELZIJNSWETENSCHAPPEN
D-finaliteit (doorstroom)
Profiel
Maatschappij-en welzijnswetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met een inleiding in filosofie en met sociologie en psychologie. Leerlingen maken een begin met het filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goed en het kwade, het geluk en de zin van het leven. Dat alles vanuit contexten en voorbeelden uit de samenleving, gezondheid en welzijn. Daarnaast ontwikkelen leerlingen een wetenschappelijk sociologisch en psychologisch begrippenkader en leren ze verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, de mens en zijn gedrag. Daartoe maken ze kennis met klassieke psychologische en sociologische theorieën.
Leerlingen Maatschappij- en welzijnswetenschappen tonen inzicht in complexe leerinhouden, leggen verbanden tussen leerinhouden en kunnen logisch redeneren, vooral binnen de focus van het studiedomein en de studierichting. Ze zijn in staat om op een analytische en wetenschappelijk manier te kijken naar mens en samenleving. Ze hanteren menswetenschappelijke concepten op een abstracte manier. Ze verdiepen zich in sociologie en psychologie en willen alle aspecten van het menselijk bestaan bestuderen en begrijpen.
Campus Hast wil uitmunten in wetenschap en techniek, daarom startten we vanaf 2020-2021 met het pilootproject "BYOD", Bring Your Own Device. Dat zetten we nu verder. De leerling werkt in een 1-op 1- project, iedere leerling zijn eigen laptop. Via dit systeem investerende de overheid en de school samen met de ouder in de digitale toekomst van elke leerling. De laptop is specifiek gekozen door de school zodat we de software en het beheer van de laptop centraal kunnen sturen, de school zorgt voor een snel en krachtig netwerk.
Dit project draagt bij tot:
-
digitale geletterdheid bij elke leerling,
-
het verrijken van het leerproces,
-
het intensief samenwerken met een efficiënt gebruik van ICT,
-
het leren plannen en opvolgen van het leerproces (agenda-puntenboek),
-
het doelgericht gebruik van de software die men voor verdere studies of later op de werkvloer nodig heeft.
Lessentabel
Uren
​
2
2
​
2
3
4
​
1
1
​
1
3
4
​
2
5
2
​
32
Vak
​
Godsdienst
Lichamelijke opvoeding
​
Engels
Frans
Nederlands
​
Geschiedenis
Mens en samenleving​
​
Aardrijkskunde
Natuurwetenschappen
Wiskunde
​
Inleiding in de filosofie
Sociologie en psychologie
Pedagogie
​
Totaal
Toelatingsvoorwaarden
Reglementen
Ons schoolreglement en de verschillende deelreglementen kan je lezen op www.campushast.be/reglementen.
Inschrijven
Overstappen in de loop van het jaar, bel ons op 011 25 33 58.
Ben je overtuigd? Kijk hier hoe je kan inschrijven.
Logische vooropleiding
In het derde leerjaar kan je instappen vanuit een tweede leerjaar A. Het is niet belangrijk welke optie je hier volgde omdat de richtingsspecifieke vakken voor iedereen nieuw zijn. Volgde je de optie Maatschappij en welzijn of STEM-wetenschappen, dan heb je een streepje voor.
​
Instappen in het 3de leerjaar:
-
je hebt een 2de leerjaar A met vrucht beëindigd en je bent niet geclausuleerd voor deze studierichting;
-
je hebt een 1ste leerjaar van de 2de graad bso met vrucht beëindigd en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
-
je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs, een niet-Vlaamse school of OKAN en de toelatingsklassenraad beslist gunstig.
Instappen in het 4de leerjaar:
-
je hebt een 1ste leerjaar van de 2de graad met vrucht beëindigd (A- of B-attest) en je bent niet geclausuleerd voor deze studierichting;
-
je hebt een 2de leerjaar van de 2de graad bso met vrucht beëindigd (A- of B-attest) en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
-
je behaalde een getuigschrift van de 2de graad in het Centrum voor Deeltijds Onderwijs en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
-
je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs, een niet-Vlaamse school of OKAN en de toelatingsklassenraad beslist gunstig.
Bij instappen in het 4de leerjaar vragen we om een instapopdracht te maken volgens het concept van integrale opdrachten.