3+4 HAAR- EN SCHOONHEIDSVERZORGING
A-finaliteit (arbeidsmarkt)
Profiel
Haar-en schoonheidsverzorging is een praktische richting uit de arbeidsmarktfinaliteit. Leerlingen verwerven de basis van een aantal technische competenties uit zowel haar-als schoonheidsverzorging. Er komen vaardigheden aan bod die in beide settings belangrijk zijn en er is ruim aandacht voor sociale en communicatieve vaardigheden. De leerlingen verwerven anatomische en fysiologische inzichten om die technische vaardigheden kwaliteitsvol uit te voeren. Ze maken ook kennis met trends en evoluties in de sector.3.LeerlingenprofielDe leerlingen Haar- en schoonheidsverzorging zijn sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Via concrete contexten verwerven ze basis-theoretische inzichten. Zij leren binnen een afgebakende en veilige leersituatie geleidelijk meer autonoom functioneren en zijn in staat effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken. Fijn-motorische vaardigheden helpen leerlingen om tot realisaties in de praktijk te komen. Ze verdiepen zich in achtergrond en vaardigheden die gericht zijn op haar-en lichaamszorg. Ze worden vaardig in het uitvoeren van bestaande technieken en groeien in creativiteit om zelf toepassingen te maken. Ze leren op zorgvuldige wijze het menselijk lichaam aanraken. Door middel van persoonlijke en soms commerciële contacten komen ze in aanraking met zeer diverse groepen van mensen en specifieke wensen inzake haar en schoonheid. Ze volgende evolutie in diverse maatschappelijke trends.
​
In onze school zetten we in dit studiedomein al vele jaren in op digitale integratie. Elke leerling heeft een eigen iPad voor gebruik in de lessen en thuis.
Campus Hast wil uitmunten in wetenschap en techniek, daarom startten we vanaf 2020-2021 met het pilootproject "BYOD", Bring Your Own Device. Dat zetten we nu verder. De leerling werkt in een 1-op 1- project, iedere leerling zijn eigen laptop. Via dit systeem investerende de overheid en de school samen met de ouder in de digitale toekomst van elke leerling. De laptop is specifiek gekozen door de school zodat we de software en het beheer van de laptop centraal kunnen sturen, de school zorgt voor een snel en krachtig netwerk.
Dit project draagt bij tot:
-
digitale geletterdheid bij elke leerling,
-
het verrijken van het leerproces,
-
het intensief samenwerken met een efficiënt gebruik van ICT,
-
het leren plannen en opvolgen van het leerproces (agenda-puntenboek),
-
het doelgericht gebruik van de software die men voor verdere studies of later op de werkvloer nodig heeft.
Lessentabel
Vak
​
Godsdienst
Lichamelijke opvoeding
​
Engels
Frans
Nederlands
​
Maatschappelijke vorming
Wiskunde
​
Haar- en schoonheidsverzorging​
- Haar- en schoonheidsverzorging
- Vaardigheden haarzorg
- Vaardigheden schoonheidsverzorging
​
Totaal
Uren
​
2
2
​
2
1
3
​
3
2
​
17
3
7
7
​
32
Toelatingsvoorwaarden
Reglementen
Ons schoolreglement en de verschillende deelreglementen kan je lezen op www.campushast.be/reglementen.
Inschrijven
Overstappen in de loop van het jaar, bel ons op 011 25 33 58.
Ben je overtuigd? Kijk hier hoe je kan inschrijven​
Logische vooropleiding
In het derde leerjaar kan je instappen vanuit een tweede leerjaar A of vanuit het tweede leerjaar B. Het is niet belangrijk welke keuze je hier volgde omdat de richtingsspecifieke vakken voor iedereen nieuw zijn. Volgde je de optie Maatschappij en welzijn, dan heb je een streepje voor omdat je al wat begrippen en vaardigheden aangeleerd kreeg.
​
Instappen in het 3de leerjaar:
-
je hebt het tweede leerjaar B of een tweede leerjaar A met vrucht beëindigd en je bent niet geclausuleerd voor deze studierichting;
-
je wordt 15 jaar vóór 31 december en de toelatingsklassenraad neemt een gunstige beslissing;
-
je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs en de toelatingsklassenraad neemt een gunstige beslissing.
Instappen in het 4de leerjaar:
-
je hebt een eerste leerjaar van de tweede graad met vrucht beëindigd;
-
je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs en de toelatingsklassenraad neemt een gunstige beslissing.
​​