3 HAAR- EN SCHOONHEIDSVERZORGING

A-finaliteit (arbeidsmarkt)

PROFIEL

Voor wie is deze richting bedoeld en wat zijn de mogelijkheden? Ontdek de richting en de leraren in onze film!

LESSENTABEL

Een droge blik op de lessentabel van deze richting. Download de infobrochure.

PRAKTISCH

Wanneer mag je instappen? Wat zijn de documenten en reglementen? Hoe kan ik inschrijven?

ONTDEK MEER

Neem een kijkje in onze lokalen. Wil je weten welke activiteiten op het programma staan? 

Profiel

Haar-en schoonheidsverzorging is een praktische richting uit de arbeidsmarktfinaliteit. Leerlingen verwerven de basis van een aantal technische competenties uit zowel haar-als schoonheidsverzorging. Er komen vaardigheden aan bod die in beide settings belangrijk zijn en er is ruim aandacht voor sociale en communicatieve vaardigheden. De leerlingen verwerven anatomische en fysiologische inzichten om die technische vaardigheden kwaliteitsvol uit te voeren. Ze maken ook kennis met trends en evoluties in de sector.3.LeerlingenprofielDe leerlingen Haar- en schoonheidsverzorging zijn sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Via concrete contexten verwerven ze basis-theoretische inzichten. Zij leren binnen een afgebakende en veilige leersituatie geleidelijk meer autonoom functioneren en zijn in staat effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken. Fijn-motorische vaardigheden helpen leerlingen om tot realisaties in de praktijk te komen. Ze verdiepen zich in achtergrond en vaardigheden die gericht zijn op haar-en lichaamszorg. Ze worden vaardig in het uitvoeren van bestaande technieken en groeien in creativiteit om zelf toepassingen te maken. Ze leren op zorgvuldige wijze het menselijk lichaam aanraken. Door middel van persoonlijke en soms commerciële contacten komen ze in aanraking met zeer diverse groepen van mensen en specifieke wensen inzake haar en schoonheid. Ze volgende evolutie in diverse maatschappelijke trends.

In onze school zetten we in dit studiedomein al vele jaren in op digitale integratie. Elke leerling heeft een eigen iPad voor gebruik in de lessen en thuis.

 

Campus Hast wil uitmunten in wetenschap en techniek, daarom hebben we in deze richting "BYOD", Bring Your Own Device. De leerling werkt in een 1-op 1- project, iedere leerling zijn eigen iPad.  Via dit systeem investeren de Vlaamse overheid en de school samen met de ouder in de digitale toekomst van elke leerling. De iPad is specifiek gekozen door de school zodat we de software en het beheer van de iPad centraal kunnen sturen, de school zorgt voor een snel en krachtig netwerk.

Dit project draagt bij tot:

  • digitale geletterdheid bij elke leerling,

  • het verrijken van het leerproces,

  • het intensief samenwerken met een efficiënt gebruik van ICT,

  • het leren plannen en opvolgen van het leerproces (agenda-puntenboek),

  • het doelgericht gebruik van de apps die men voor verdere studies of later op de werkvloer nodig heeft.

ipadklas2.jpg

Lessentabel

Vak

Godsdienst

Lichamelijke opvoeding

Engels

Frans

Nederlands

Maatschappelijke vorming

Natuurwetenschappen

Wiskunde

ICT

Haar- en schoonheidsverzorging​

Totaal

 

Uren

2

2

2

1

3

3

1

1

1

18

32

Praktisch

 

Toekomst

Als je geslaagd bent in het 4de leerjaar behaal je het getuigschrift van de 2de graad.
Dit laat je toe je studies verder te zetten in de 3de graad Haarverzorging of de 3de graad Schoonheidsverzorging.

OK-logo.png
 

Toelatingsvoorwaarden

Reglementen

Ons schoolreglement en de verschillende deelreglementen kan je lezen op www.campushast.be/reglementen.

Inschrijven

Overstappen in de loop van het jaar, bel ons op 011 25 33 58.
Ben je overtuigd? Schrijf je dan hier online in​.

Logische vooropleiding

In het derde leerjaar kan je instappen vanuit een tweede leerjaar A of vanuit het tweede leerjaar B. Het is niet belangrijk welke keuze je hier volgde omdat de richtingsspecifieke vakken voor iedereen nieuw zijn. Volgde je de optie Maatschappij en welzijn, dan heb je een streepje voor omdat je al wat begrippen en vaardigheden aangeleerd kreeg.

Instappen in het 3de leerjaar:

  • je hebt het tweede leerjaar B of een tweede leerjaar A met vrucht beëindigd en je bent niet geclausuleerd voor deze studierichting;

  • je wordt 15 jaar vóór 31 december en de toelatingsklassenraad neemt een gunstige beslissing;

  • je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs en de toelatingsklassenraad neemt een gunstige beslissing.

Instappen in het 4de leerjaar:

  • je hebt een eerste leerjaar van de tweede graad met vrucht beëindigd;

  • je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs en de toelatingsklassenraad neemt een gunstige beslissing.

 

Ontdek meer