3+4 BEDRIJF EN ORGANISATIE
D/A-finaliteit (doorstroom + arbeidsmarkt)
Profiel
Weldra tref je hier een filmpje waarin je de richting beter leert kennen.
Bedrijf en organisatie is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Ze biedt inzichten uit de algemene economie en bedrijfswetenschappen. Daarnaast is deze studierichting gericht op het ontwikkelen van competenties met betrekking tot het ondersteunen van boekhoudkundige, commerciële en HR-activiteiten en maken leerlingen kennis met de logistieke flow en verschillende transportmodi.
Leerlingen Bedrijf en organisatie zijn sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Ze verdiepen en overstijgen de praktische zijde van de studierichting door meer theoretische inzichten en concepten te verwerven. Zij zijn in staat om effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken. Ze verdiepen zich in bedrijf(s)economische concepten en processen vanuit concrete voorbeelden en slagen erin om de verworven kennis en inzichten aan te wenden bij het ontwikkelen van administratieve en commerciële competenties. Bij het uitvoeren van opdrachten gebruiken ze doelgericht functionaliteiten van digitale toepassingen. Ze zijn in staat om op een efficiënte, kwaliteitsvolle en klantgerichte manier te communiceren, adviseren en begeleiden.
Campus Hast wil uitmunten in wetenschap en techniek, daarom hebben we in deze richting "BYOD", Bring Your Own Device. De leerling werkt in een 1-op 1- project, iedere leerling zijn eigen laptop. Via dit systeem investeren de Vlaamse overheid en de school samen met de ouder in de digitale toekomst van elke leerling. De laptop is specifiek gekozen door de school zodat we de software en het beheer van de laptop centraal kunnen sturen, de school zorgt voor een snel en krachtig netwerk.
Dit project draagt bij tot:
-
digitale geletterdheid bij elke leerling,
-
het verrijken van het leerproces,
-
het intensief samenwerken met een efficiënt gebruik van ICT,
-
het leren plannen en opvolgen van het leerproces (agenda-puntenboek),
-
het doelgericht gebruik van de software die men voor verdere studies of later op de werkvloer nodig heeft.
Lessentabel
Uren
​
2
2
​
3
3
4
​
1
1
​
1
2/1
3
​
12/13
6/5
6/-
-/2
-/4
-/2
​
32
Vak
​
Godsdienst
Lichamelijke opvoeding
​
Engels
Frans
Nederlands
​
Geschiedenis
Mens en samenleving​
​
Aardrijkskunde
Natuurwetenschappen
Wiskunde
​
Bedrijf en organisatie
- Boekhouden
- Economie en project
- Personeelsbeheer
- Economie en logistiek
- Seminarie
​
Totaal
Toelatingsvoorwaarden
Logische vooropleiding
In het derde leerjaar kan je instappen vanuit een tweede leerjaar A. Het is niet belangrijk welke optie je hier volgde omdat de richtingsspecifieke vakken voor iedereen nieuw zijn. Goede kennis van Engels en Frans zijn evenwel een pluspunt.
​
Instappen in het 3de leerjaar:
-
je hebt een 2de leerjaar A met vrucht beëindigd en je bent niet geclausuleerd voor deze studierichting;
-
je hebt een 1ste leerjaar van de 2de graad bso met vrucht beëindigd en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
-
je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs, een niet-Vlaamse school of OKAN en de toelatingsklassenraad beslist gunstig.
Instappen in het 4de leerjaar:
-
je hebt een 1ste leerjaar van de 2de graad met vrucht beëindigd (A- of B-attest) en je bent niet geclausuleerd voor deze studierichting;
-
je hebt een 2de leerjaar van de 2de graad bso met vrucht beëindigd (A- of B-attest) en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
-
je behaalde een getuigschrift van de 2de graad in het Centrum voor Deeltijds Onderwijs en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
-
je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs, een niet-Vlaamse school of OKAN en de toelatingsklassenraad beslist gunstig.