5+6 Industriële ICT
STEM
D/A
doorstroom en arbeidsmarkt
Profiel
Industriële ICT is een technologische en theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen onderzoekend en contextgericht inzichten in de toegepaste wiskunde en wetenschappen: elektriciteit, elektronica, elektropneumatica en thermodynamica. Ze denken in functie van het proces en zijn technologisch vaardig in programmeerbare sturingen, regelsystemen, automatiseringen, netwerken en onderhouds- en diagnosetechnieken van netwerkapparatuur en netwerkconfiguratie.
Digitaal leermiddel
Campus Hast wil uitmunten in wetenschap en techniek, daarom hebben we al enige jaren het project "BYOD", Bring Your Own Device. De leerling werkt in een 1-op 1- project, iedere leerling zijn eigen laptop. Via dit systeem investeren de overheid en de school (Digisprong) samen met de ouder in de digitale toekomst van hun zoon of dochter.
De laptop is specifiek gekozen door de school zodat we de software en het beheer van de laptop centraal kunnen sturen. De school zorgt voor een snel en krachtig netwerk.
Dit project draagt bij tot:
digitale geletterdheid bij elke leerling,
het verrijken van het leerproces,
het intensief samenwerken met een efficiënt gebruik van ICT,
het leren plannen en opvolgen van het leerproces (agenda-puntenboek),
het doelgericht gebruik van de software die men voor verdere studies of later op de werkvloer nodig heeft.
Instapvoorwaarden
Logische vooropleiding
De overstap lukt best als je in de 2de graad een richting volgde met computationele vaardigheden. De richting is heeft geen echte voorloper in de tweede graad en de leerstofonderdelen zijn daarom voor iedereen nieuw. Je dient te beschikken over een goede motivatie voor de inhouden van deze richting.
Instappen in het 5de leerjaar
je hebt een 2de leerjaar van de 2de graad binnen de finaliteit doorstroom of de dubbele finaliteit doorstroom-arbeidsmarkt met vrucht beëindigd en je bent niet geclausuleerd voor deze studierichting;
je hebt een 2de leerjaar van de 3de graad bso met vrucht beëindigd en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
je hebt een getuigschrift van de 2de graad behaald voor de examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
je functioneert cognitief sterk, je behaalde geen attest van het onderliggende leerjaar en de toelatingsklassenraad beslist gunstig (na bepalen van het cognitief sterk functioneren en het onderzoeken ervan);
je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs, een niet-Vlaamse school of OKAN en de toelatingsklassenraad beslist gunstig.
Instappen in het 6de leerjaar
je slaagde in een 5de Industriële ICT of je voldoet aan de speciale voorwaarden. Neem hiervoor contact op met de school.
Toekomstmogelijkheden
Het diploma dat je ontvangt na deze opleiding met dubbele finaliteit bereidt je voor op een professionele bachelor. Denk dan vooral aan gerelateerde opleidingen zoals:
Toegepaste informatica;
Elektronica-ICT.
Je kreeg een polyvalente vorming mee voor het begeleiden en uitvoeren van bouwtechnische werkzaamheden. Dit resulteert in de beroepskwalificatie Technicus bouw.
Naast het diploma behaal je de beroepskwalificatie technieker industriële lijnautomatisatie waarmee je naar de arbeidsmarkt kan.
Deze technieker realiseert de werking van processorgestuurde productielijnen en verzekert de werking van de installatie. Dit houdt in:
regelaars en sturingen (PLC, PID, fuzzy logic …) automatiseren en aanpassen;
netwerkverbindingen realiseren;
installaties controleren;
bepalen van de oorzaak van defecten;
vervangen van defecte delen (instrumenten, detectoren, sensoren …) en ze afstellen;
afstellen en testen van nieuwe machines en installaties;
lezen van de technische info in een vreemde taal.
Binnen de werkomgeving verwacht men dat je flexibel inzetbaar bent en vlot omgaat met je collega's. Veiligheids- en milieuvoorschriften volg je nauwgezet.
Je komt soms in contact met omgevingsrisico’s eigen aan het bedrijf (warmte, gevaarlijke stoffen, beperkte ruimte …).
De stap naar het Hoger Onderwijs gaat gepaard met heel wat vragen. Op onze school begeleiden we je graag. Zo bezoeken we in het 6de jaar de SID-IN beurs en spelen we in op het aanbod van de hogescholen uit Limburg: UHasselt, UCLL en PXL.
In onze kalender tref je belangrijke momenten aan.
Het departement Onderwijs en vorming maakt jaarlijks de brochures:
Wat na het secundair onderwijs?
Wat kan je waar studeren in het Vlaamse hoger onderwijs?
Je treft deze brochures aan op https://www.vlaanderen.be/publicaties/wat-na-het-secundair-onderwijs.
Wil je meer informatie over de inhoud van opleidingen? Surf dan naar de Onderwijskiezer.
Nuttige info
Het secundair onderwijs moderniseert. De start werd gegeven in 2019-2020 in het 1ste leerjaar. Het vijfde leerjaar vat aan met een volledig nieuw pakket aan richtingen, maar ook aan invulling van elke richting op 1 september 2023. Vanaf 2024-2025 is ook het 6de leerjaar opgenomen in de modernisering.
We raden je aan om het menu Nuttige info te overlopen. Informatie specifiek over deze richting wordt gaandeweg toegevoegd.
LET OP.
We stellen ons studieaanbod voor zoals we het hebben aangevraagd bij het departement Onderwijs. De goedkeuring voor het totale pakket is pas definitief tegen de paasvakantie. Kom dus zeker nadien terug om zeker te zijn van het aanbod. Naast het aanbod zijn ook de lessentabel én de vakinhouden nog niet definitief goedgekeurd. Van zodra we die zekerheid hebben, verdwijnt deze opmerking. Tot dan is alle aangeboden informatie onder voorbehoud.