5+6 Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen
STEM
D
doorstroom
Profiel
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen is een theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met natuur- en biotechnologisch wetenschappelijk denken. Er is op basis van geïntegreerde STEM veel aandacht voor onderzoekend en
probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen biologie, chemie en fysica. De leerlingen denken ook vanuit wiskunde conceptueel na over natuurwetenschappelijke vragen en biotechnologische problemen.
Specifiek voor de studierichting
Uitgebreid pakket wetenschappen: biologie, chemie
Uitbreiding van fysica: mechanica, elektromagnetisme, thermodynamica
STEM-geïntegreerd probleemoplossen en labo
Uitbreiding van wiskunde: matrices, functies, integralen, goniometrie, complexe getallen, vectoren, statistiek
Informaticawetenschappen: algoritmen en programmeren, modelleren en simuleren
Verwantschap
De richting is verwant met de doorstroomrichting Wetenschappen-wiskunde en de dubbele finaliteitsrichting Biotechnologische en chemische technieken.
Er bestaat ook een richting Biotechnologische en chemische wetenschappen, dus zonder het woord STEM in de benaming. Deze richting focust meer op toepassingen binnen land- en tuinbouw en werkt minder rond een geïntegreerde STEM-aanpak.
Digitaal leermiddel
Campus Hast wil uitmunten in wetenschap en techniek, daarom hebben we al enige jaren het project "BYOD", Bring Your Own Device. De leerling werkt in een 1-op 1- project, iedere leerling zijn eigen laptop. Via dit systeem investeren de overheid en de school (Digisprong) samen met de ouder in de digitale toekomst van hun zoon of dochter.
De laptop is specifiek gekozen door de school zodat we de software en het beheer van de laptop centraal kunnen sturen. De school zorgt voor een snel en krachtig netwerk.
Dit project draagt bij tot:
digitale geletterdheid bij elke leerling,
het verrijken van het leerproces,
het intensief samenwerken met een efficiënt gebruik van ICT,
het leren plannen en opvolgen van het leerproces (agenda-puntenboek),
het doelgericht gebruik van de software die men voor verdere studies of later op de werkvloer nodig heeft.
Instapvoorwaarden
Logische vooropleiding
De instap lukt best als je komt uit een 2de graad Biotechnologische en chemische (STEM-)wetenschappen of Wetenschappen-wiskunde, maar stroom je in uit een andere doorstroomrichting dan werken we samen aan de hiaten in je voorkennis.
Instappen in het 5de leerjaar
je hebt een 2de leerjaar van de 2de graad binnen de finaliteit doorstroom of de dubbele finaliteit doorstroom-arbeidsmarkt met vrucht beëindigd en je bent niet geclausuleerd voor deze studierichting;
je hebt een 2de leerjaar van de 3de graad bso met vrucht beëindigd en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
je hebt een getuigschrift van de 2de graad behaald voor de examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
je functioneert cognitief sterk, je behaalde geen attest van het onderliggende leerjaar en de toelatingsklassenraad beslist gunstig (na bepalen van het cognitief sterk functioneren en het onderzoeken ervan);
je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs, een niet-Vlaamse school of OKAN en de toelatingsklassenraad beslist gunstig.
Instappen in het 6de leerjaar
je slaagde in een 5de Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen of je voldoet aan de speciale voorwaarden. Neem hiervoor contact op met de school.
Toekomstmogelijkheden
Het diploma dat je ontvangt na deze opleiding met doorstroomfinaliteit bereidt je voor op een academische bachelor. Je kiest bij voorkeur een opleiding binnen het domein STEM gerelateerd aan de gevolgde opleiding. Volgende studies komen daarbij in het vizier:
Natuurwetenschappen;
Biotechniek;
Farmaceutische wetenschappen;
Biochemie;
Biotechnologie;
Biologie;
Chemie;
Biomedische wetenschappen;
Educatieve master / bachelor.
De stap naar het Hoger Onderwijs gaat gepaard met heel wat vragen. Op onze school begeleiden we je graag. Zo bezoeken we in het 6de jaar de SID-IN beurs en spelen we in op het aanbod van de hogescholen uit Limburg: UHasselt, UCLL en PXL.
In onze kalender tref je belangrijke momenten aan.
Het departement Onderwijs en vorming maakt jaarlijks de brochures:
Wat na het secundair onderwijs?
Wat kan je waar studeren in het Vlaamse hoger onderwijs?
Je treft deze brochures aan op https://www.vlaanderen.be/publicaties/wat-na-het-secundair-onderwijs.
Wil je meer informatie over de inhoud van opleidingen? Surf dan naar de Onderwijskiezer.
Nuttige info
Het secundair onderwijs moderniseert. De start werd gegeven in 2019-2020 in het 1ste leerjaar. Het vijfde leerjaar vat aan met een volledig nieuw pakket aan richtingen, maar ook aan invulling van elke richting op 1 september 2023. Vanaf 2024-2025 is ook het 6de leerjaar opgenomen in de modernisering.
We raden je aan om het menu Nuttige info te overlopen. Informatie specifiek over deze richting wordt gaandeweg toegevoegd.
LET OP.
We stellen ons studieaanbod voor zoals we het hebben aangevraagd bij het departement Onderwijs. De goedkeuring voor het totale pakket is pas definitief tegen de paasvakantie. Kom dus zeker nadien terug om zeker te zijn van het aanbod. Naast het aanbod zijn ook de lessentabel én de vakinhouden nog niet definitief goedgekeurd. Van zodra we die zekerheid hebben, verdwijnt deze opmerking. Tot dan is alle aangeboden informatie onder voorbehoud.