
3+4 BOUWTECHNIEKEN
D/A-finaliteit (doorstroom + arbeidsmarkt)
Profiel
Bouwtechnieken is een technologische en theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen onderzoekend en contextgericht inzichten in toegepaste wiskunde en technologische wetenschappen, bouwmaterialen, bouwknopen en constructies. Ze denken in functie van het technisch proces en kwaliteitsbewaking, zijn technologisch vaardig in het gebruik van digitale technologieën zowel tijdens de voorbereiding, het modelleren met CAD, topografische toepassingen als het realiseren van bouwknopen voor BEN- en passiefprojecten. Zorg voor het milieu, veilig en ergonomisch werken en circulair bouwen vormen een rode draad doorheen de studierichting.
Leerlingen Bouwtechnieken zijn sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting. Ze verdiepen en overstijgen de praktische zijde van de studierichting door meer theoretische inzichten en concepten te verwerven. Zij zijn in staat om effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken. Fijn-motorische vaardigheden helpen leerlingen om tot realisaties in de praktijk te komen. Ze verdiepen zich in het ontwerpen, het modelleren en realiseren van bouwkundige oplossingen en het toepassen van wetenschappelijke methoden. Ze verwerven inzicht in fysische concepten via concrete contexten. Ze zijn sterk in het analyseren en ontwikkelen van technische processen en systemen in functie van BEN- en passiefprojecten. Ze zijn vaardig in het gebruiken van digitale technologieën zoals bij het modelleren, het procesmatig voorbereiden en het toepassen van topografische meetmethoden.
Digitalisering
.jpg)
Campus Hast wil uitmunten in wetenschap en techniek, daarom hebben we in deze richting "BYOD", Bring Your Own Device. De leerling werkt in een 1-op 1- project, iedere leerling zijn eigen laptop. Via dit systeem investeren de Vlaamse overheid en de school samen met de ouder in de digitale toekomst van elke leerling. De laptop is specifiek gekozen door de school zodat we de software en het beheer van de laptop centraal kunnen sturen, de school zorgt voor een snel en krachtig netwerk.
Dit project draagt bij tot:
-
digitale geletterdheid bij elke leerling,
-
het verrijken van het leerproces,
-
het intensief samenwerken met een efficiënt gebruik van ICT,
-
het leren plannen en opvolgen van het leerproces (agenda-puntenboek),
-
het doelgericht gebruik van de software die men voor verdere studies of later op de werkvloer nodig heeft.

Lessentabel
Uren
​
2
2
​
2
2
4
​
1
1
​
1
1
3
​
13
​
​
32
Vak
​
Godsdienst
Lichamelijke opvoeding
​
Engels
Frans
Nederlands
​
Geschiedenis
Mens en samenleving​
​
Aardrijkskunde
Natuurwetenschappen
Wiskunde
​
Bouwtechnieken
​
​
Totaal
​
​
Praktisch
Toekomst
Na de 2de graad D/A Bouwtechnieken heb je vooral competenties verworven die het succesvol volgen van de studierichting Bouwtechnieken in de 3de graad D/A mogelijk maken. Deze studierichting bereidt je voor op het doorstromen naar hoger onderwijs, maar biedt ook de mogelijkheid om naar de arbeidsmarkt te stappen met de beroepskwalificaties van Technicus bouwn op zak. Dit houdt in dat je verantwoordelijkheid kan opnemen voor je eigen werk en, na een korte inservicetraining in een bouwonderneming, bouwwerkzaamheden kan uitvoeren aan de hand van technische informatie.
​
Je verwerft na het zesde leerjaar het diploma secundair onderwijs met onderwijskwalificatie 4.
Toelatingsvoorwaarden
Logische vooropleiding
​
In het derde leerjaar kan je instappen vanuit een tweede leerjaar A. Het is niet belangrijk welke optie je hier volgde omdat de richtingspecifieke vakken voor iedereen nieuw zijn. Volgde je de optie STEM-technieken of STEM-wetenschappen, dan kreeg je al basisbegrippen stabiliteit en constructie en heb je een streepje voor. Binnen de algemene vakken zijn er aparte doelstellingen voor wiskunde. Interesse hebben in technologie en techniek is een pluspunt.
​​
Instappen in het 3de leerjaar:
​​
-
je hebt een 2de leerjaar A van de 1ste graad met vrucht beëindigd en je bent niet geclausuleerd voor deze studierichting;
-
je hebt een 1ste leerjaar van de 2de graad bso met vrucht beëindigd en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
-
je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs, een niet-Vlaamse school of OKAN en de toelatingsklassenraad beslist gunstig.
Instappen in het 4de leerjaar:
​
-
je hebt een 1ste leerjaar van de 2de graad met vrucht beëindigd (A- of B-attest) en je bent niet geclausuleerd voor deze studierichting;
-
je hebt een 2de leerjaar van de 2de graad bso met vrucht beëindigd (A- of B-attest) en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
-
je behaalde een getuigschrift van de 2de graad in het Centrum voor Deeltijds Onderwijs en de toelatingsklassenraad beslist gunstig;
-
je bent een regelmatige leerling van het buitengewoon secundair onderwijs, een niet-Vlaamse school of OKAN en de toelatingsklassenraad beslist gunstig.
​